You are currently viewing מהו שבר ומהם הסוגים השונים של השברים?

מהו שבר ומהם הסוגים השונים של השברים?

Rate this post

לעצמות בגופנו תפקידים רבים ומגוונים, הן לא רק משמשות לתמיכה ונשיאת משקל אלא גם עוזרות בהגנה על איבקים פנימיים, מהוות אתר ליצירת תאי מערכת הדם, מאגר של סידן בגוף ומשמשות כנקודת עיגון לשרירים שלנו. ד”ר אלעד לאור אומר כי “העצם נראית לנו כאיבר דומם וחסר חיים, אולם מדובר במבנה דינמי שמתחדש כל הזמן ומשתנה באמצעות תאים שונים בגוף”.

אלעד לאורלהפרעה בהמשכיות של העצם אנו קוראים שבר. יש סוגים רבים של שברים והם יכולים להיגרם ממספר רב של גורם. הגורם השכיח ביותר לשבר בעצמאות בריאות הוא טראומה גופנית. במקרים אחרים יכול להתפתח שבר פתולוגי כתוצאה מגידול או עקב מבנה עצם לא תקין (כמו במחלת האוסטאופורוזיס שגורמת ל”בריחת סידן” מהעצמות).

לטענת דוקטור אלעד לאור, “אנחנו מסווגים שברים מכיוון שלכל שבר יש את הטיפול הייחודי שלו. ניתן לסווג את השבר כפתוח או שבר סגור – רוב השברים הם שברים סגורים, כלומר העצם נשברת אך נשארת בתוך הגוף מתחת לעור ולא רואים אותה”.

“לעומת זאת בשבר פתוח  עצם חודרת את הרקמות הרכות ואת העור ונחשפת לאוויר. לכן שבר פתוח הוא יותר מסוכן ומהווה סכנה לזיהום. סיווגים נוספים של שבר הם לפי מנגנון הפגיעה או לפי מעורבות של עצמות מסוימות. לדוגמא שבר תוך מפרקי הוא שבר הכולל פגיעה במפרק הקרוב לעצם. של דחיסה לדוגמא הוא שבר שנגרם מקריסת העצם לתוך עצמה. שבר זה נפוץ בחוליות אצל חולים מבוגרים הסובלים מדלדול עצם כתוצאה מ”בריחת סידן”.

כתיבת תגובה