You are currently viewing מהי היצרות בעמוד השדרה? אלעד לאור עונה

מהי היצרות בעמוד השדרה? אלעד לאור עונה

Rate this post

עמוד השדרה שלנו בנוי מ33 חוליות והוא מכיל בתוכו את החוט השדרה. החוליות יוצרות תעלה מיוחדת בגב שלנו והן מגנות על חוט השדרה, שהוא רגיש מאוד. אצל אנשים מבוגרים ייתכן מצב שעשוי להוביל להיצרות של תעלה זו. היצרות התעלה עלולה להוביל ללחץ על חוט השדרה ולגרום לבעיות נויורלוגיות שונות, ומצב זה נקרא היצרות התעלה השדרתית (spinal stenosis).

ממה נובע מצב זה?

“מצב זה נוצר בדרך כלל בעקבות תהליכי הזדקנות והתנוונות של עמוד השדרה. זו הסיבה שהוא נפוץ בקרב אנשים מעל גיל 50 או 60”, מסביר ד”ר אלעד לאור.

“בין החוליות נמצאים הדיסקים הבין-חולייתים. בתהליך ההתנוונות של עמוד השדרה יש איבוד טבעי של תכולת המים בדיסקים המפרידים בין חוליות עמוד השדרה. כתוצאה מכך, הדיסקים בין החוליות מאבדים את גובהם ושטח הפנים של תעלת עמוד השדרה כתוצאה מהלחץ המופעל עליה”.

ד”ר אלעד לאור מסייג ומזכיר: “התופעה עלולה להופיע גם בגילאים צעירים יותר על רקע חריף, בדרך כלל בעקבות פריצת דיסק מותנית. התסמינים הנפוצים הם כאב, תחושה של נימול וחולשה”.

מהם התסמינים?

“לחץ על חוט השדרה או קצות העצבים מוביל לתסמינים לפי מיקום ההיצרות בעמוד השדרה”, מציין אלעד לאור. “מכיוון שמדובר במחלה שמתקדמת לאט, התסמינים יופיעו בהדרגתיות. כאשר ההיצרות ממוקמת באזור הגב התחתון, עלול להתפתח כאב, תחושת נימול ברגליים, חולשה, כבדות והתכווצויות בעיקר לאחר הליכה או עמידה ממושכת”.

במשך הזמן יכולה להופיע הפרעה ביכולת ההליכה. כפי שמסביר דוקטור אלעד לאור: “אם ההיצרות היא במיקום גבוה יותר, היא יכולה לגרום לגרום לתחושת נימול וכאב בכתפיים ובידיים. היצרות קשה של עמוד השדרה המותני עלולה לגרום ללחץ על העצבים המופקדים על תפקוד הסוגרים והמטופל עלול לסבול מאי שליטה על הסוגרים”.

כיצד מאבחנים מצב זה?

“בדרך כלל האבחנה הראשונית מתבצעת על סמך התסמינים של החולה, אך לצורך אבחון מדויק מקובל לבצע בדיקת MRI”.

כתיבת תגובה